O čakovečkom Centru za odgoj i obrazovanje na našem smo portalu pisali u dva navrata. Pisat ćemo još jer ta ustanova svojim rezulatatima, a u izuzetno skromnim uvjetima to zaslužuje.
Naša sugovornica je ravnateljica ustnove Dragica Benčik, dipl. def.
Naše čitatelje zanima kada će konačno biti realizirani rokovi izgradnje COO i koliko će ona vrijediti?
-Na sastanku u MZO krajem prošle godine, a koji sam već spomenula, rečeno je kako se završetak građenja projekta planira kroz dvije, a financiranje kroz tri godine. Što se tiče procjene vrijednosti investicije ona se tijekom vremena mijenjala, ovisno o kretanjima cijena materijala i cijene na tržištu rada. Koliko je meni poznato zadnja cifra koja se u razgovorima spominjala je 80 milijuna kuna, bez opreme objekta.
Začeci djelovanja Centra za odgoj i obrazovanje ?
-Treba naglasiti da je školovanje djece s teškoćama u razvoju na području Međimurske županije započelo je 1.9.1965. g. u okviru I OŠ Čakovec- počela je povijesnu priču i nastavila: -U to prvo „specijalno odjeljenje“ bilo je uključeno 11 učenika. Uslijed znatnog povećanja broja učenika kojima je bio primjeren tzv. „specijalni program“ školovanje je organizirano u zgradi na čijem se mjestu danas nalazi Centar za kulturu, a potom i u prostorima Starog grada Čakovec- kaže i dodaje kako je izgradnja sadašnje zgrade COO Čakovec započela 1970. godine, a školovanje učenika s teškoćama u razvoju na sadašnjoj lokaciji započinje 5.9.1971. godine za ukupno 102 učenika. Budući da su prostor tada Specijalne škole činile 4 učionice, zbornica i radionica u III. OŠ Čakovec, već pri useljenju u nove prostore Specijalne škole je postalo jasno kako je isti premalen. Školske godine 1974./75. se pristupilo dogradnji kata. Dana 19.12.1975. završen je i useljen kat, odnosno završena je postojeća školska zgrada u gabaritima u kojima djeluje i danas. U to se vrijeme u Specijalnom centru za odgoj i obrazovanje Čakovec provodilo stručno osposobljavanje (srednjoškolsko obrazovanje za pomoćna zanimanja) za grafičku i metalsku struku. Od početka školske godine 1978./79. ustanova nosi naziv Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec- iznijela stenografski povijesni osvrt, a potom dodala:-Kroz ovaj povijesni osvrt jasno je vidljivo da se za primjeren prostor za osobe s teškoćama oduvijek vodila žestoka borba u našoj lokalnoj sredini.
Nadam se da će se situacija konačno promijeniti, jer briga o najranjivijima u društvu jasno pokazuje civilizacijski doseg svake zajednice.

Današnja lokacija s prostornim uvjetima?
Sadašnji prostor je predviđen za školovanje maksimalno 70 učenika s lakšim teškoćama u razvoju. Iz tog razloga COO Čakovec nema vlastitu školsku sportsku dvoranu niti školsku kuhinju za pripremu školskih obroka za naše učenike. Vanjski gabariti školske zgrade su do danas ostali identični u odnosu na stanje iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća, međutim unutarnji prostor je potpuno izmijenjen jer smo sve pomoćne prostore i školski hol prenamijenili, a dio učionica pregradili, kako bi dobili dodatni prostor za edukacijsko-rehabilitacijski, odnosno odgojno-obrazovni rad za naših trenutno 178 polaznika. COO Čskovec ima ukupno oko 1200 metara kvadratnih unutarnjeg prostora te oko 300 metara kvadratnih vanjskog prostora, na kojem su smještene dvije garaže i montažni kabinet za stjecanje životnih vještina.
Oni su više nego loši, prije svega zbog ?
-U sadašnjim prostornim uvjetima, uobičajeni odgojno-obrazovni rad realiziramo u tri smjene, odnosno u jutarnjoj i popodnevnoj smjeni te međusmjeni za 74 polaznika produženog stručnog postupka. Premda postoji objektivna potreba da se većinu naših polaznika uključi u produženi stručni postupak, zbog prostornih kapaciteta škole to je naprosto neizvedivo!
Zbog takve situacije s prostorom naši učenici iz udaljenijih mjesta kao što su Donja Dubrava ili Štrigova moraju se svakodnevno buditi oko 5 sati ujutro da bi se stigli spremiti i doći na vrijeme na organizirani prijevoz za jutarnju smjenu.
Svi polaznici COOČ su osobe s intelektualnim teškoćama i pridruženim oštećenjima poput autizma, cerebralne paralize, oštećenja vida, sluha i govora te poremećajima ponašanja.
Heterogenost naših polaznika, odnosno njihove dodatne i specifične teškoće, iziskuju dodatne prostorne uvjete za kvalitetan odgojno-obrazovni i rehabilitacijski rad.
Prenapučenost postojećeg prostora kod pojedinih učenika potencira neprimjerena i ekscesna ponašanja, čime se često dovodi u pitanje sigurnost ostalih učenika, ali i zaposlenika. Oko 70 naših učenika je u stalnom tretmanu specijaliste liječnika-psihijatra.
Isto tako, uz sve navedeno, naš COOČ nema niti dizalo! Često se događa da zaposlenici moraju nositi slabije pokretne ili nepokretne učenike na kat ili u prizemlje škole.
Činjenica da nemamo vlastitu školsku kuhinju poskupljuje obroke naših učenika koje nadležno ministarstvo već godinama financira s istim iznosom: s 3,50 kuna za užinu te sa 6,50 kuna za objed! Kako nemamo vlastitu školsku sportsku dvoranu često nastavu tjelesne i zdravstvene kulture provodimo na Gradskim bazenima Marija Ružić, što se pokazalo izuzetno korisnim za naše učenike, ali svakako traži i dodatna financijska sredstva.
Kakao tome prkosite ?
O tome će ravnateljica s posebnom pozornošću:-Mi u COO Čakovec smo izuzetno zahvalni svim našim donatorima i dobročiniteljima koji nam već godinama unazad pomažu, jer troškove prehrane i bazena nikad nismo naplaćivali od roditelja naših učenika.
Od tih novčanih sredstava, ako uspijemo, u pravilu kupujemo i male poklone za sve naše učenike povodom blagdana Svetog Nikole, Božića. Priređujemo i male svečanosti sa slatkišima i dodatnim obrocima za kraj školske godine i druge slične aktivnosti čiji je jedini cilj da se naši učenici u našoj školi osjećaju prihvaćeno i zadovoljno.
Uz financijske donacije koje nam itekako pomažu za podizanje kvalitete boravka naših učenika u školi, zahvalni smo i za izuzetno vrijedne donacije kojima smo unaprijedili kvalitetu našeg rada poput montažnog kabineta za stjecanje životnih vještina, uređaja za provođenje neurofeedback terapije, Shoebox didaktičke materijale, opservacijski protokol za dijagnostiku autizma – ADOS i drugo.
Koliko takvi uvjeti opterećuju zaposlenike ?
-Naravno da postojeći, neprimjereni prostori itekako opterećuju rad svih zaposlenih. Nitko od zaposlenih nema primjerene radne uvjete, niti administrativno-tehničko osoblje, niti stručne službe niti nastavno osoblje.
Međutim, naš kolektiv čine divni ljudi, izuzetnih ljudskih kvaliteta i vrijednosti, strpljivi i brižni, koji čine apsolutno sve što je u njihovoj moći da se naši učenici u školi osjećaju dobro, da su sretni!
Apsolutno je jasno kako su zaposlenici su najvažniji resurs našeg COOČ.

Tu dobru, pozitivnu i brižnu atmosferu naše škole prepoznali su i osjećaju i naši vanjski suradnici, pa tako studentsku praksu u COOČ godinama unazad obavljaju brojni studenti Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, studenti socijalnog rada te budući učitelji i odgojitelji, jer usprkos nemogućim prostornim kapacitetima naši zaposlenici – stručnjaci postižu iznadprosječne rezultate koji su itekako prepoznati od relevantne stručne javnosti. Mnogi su napredovali u zvanje mentora, savjetnika i izvrsnog savjetnika!
Zaposlenici COOČ su poput „nebrušenog dijamanta“ kojima treba novi, na suvremenim standardima struke utemeljen prostor, u kojem će sigurno zablistati u svom punom sjaju! Svi to jedva čekamo, da konačno možemo pokazati što sve znamo i možemo!
To je divan kolektiv koji se neprestano trudi, koji „zna znanje“, ali ujedno i neprestano teži da svoj rad još dodatno unaprijedi.
Koliko ih ima. Od toga broja u neposrednom radu s učenicima ?
-COO Čakovec trenutno zapošljava oko pedeset (50) stručnjaka edukacijsko-rehabilitacijskog profila. Najveći dio njih radi u neposrednom odgojno-obrazovnom radu, međutim i naši stručni suradnici itekako sudjeluju u neposrednom radu s učenicima. Nezamislivo je da u našim posebnim uvjetima školovanja bilo koji stručnjak ne radi neposredno s našim učenicima- kaže i ističe:-Odgovorno tvrdim kako bi zaposlenici COOČ u drukčijim, suvremenim prostornim uvjetima, a što oni već godinama itekako žele, ali nemaju gdje, mogli ponuditi brojne dodatne stručne usluge edukacijskog rehabilitatora, logopeda, socijalnog pedagoga i psihologa, a koje našoj lokalnoj zajednica itekako nedostaju i trebaju!
Novi prostori bi svakako doprinijeli i tome da COOČ postane izvrstan regionalni resursni centar za edukacijsko-rehabilitacijsku podršku u Međimurskoj županiji, a što postojeći propisi već i predviđaju.
Odakle vam dolaze ?
-Najveći broj stručnjaka i zaposlenika COO Čakovec dolazi s područja Međimurja. Tek nekolicina ih dolazi iz susjednih nam županija. Ovdje želim istaknuti kako se u zadnjih par godina dogodila velika promjena. Danas imamo priliv sjajnih mladih stručnjaka edukacijsko-rehabilitacijskog profila s područja Međimurja, a što nas sve silno veseli, jer prije nekih desetak godina se osjećao jasan nedostatak stručnjaka ovog profila na našem području- kaže, a o brojnosti će reći:- COO Čakovec trenutno ima 83 zaposlena djelatnika, uz 27 pomoćnika u nastavi. Stručnjacima edukacijsko rehabilitacijskog profila treba pribrojiti i ostale struke koje su nam itekako potrebne za uspješan rad poput psihologa, knjižničara, informatičara, učitelje tjelesne i zdravstvene kulture te glazbene i likovne kulture.
Ukupna kvaliteta našeg rada ovisi o radu svakog pojedinca u našem kolektivu, ali ono što nas svakako čini drukčijima u odnosu na redovni sustav školovanja je uloga i značaj poslova koje u našim uvjetima obavljaju medicinska sestra i njegovateljice te drugo tzv. pomoćno osoblje.
Naprosto je nemoguće zamisliti rad posebne odgojno-obrazovne ustanove bez tih zaposlenika, a primjećujemo kako MZO vrlo teško daje suglasnost za njihovo zapošljavanje. Rekla bih da u tom području nema baš previše razumijevanja za naše posebnosti, što u svakodnevnom funkcioniranju naše škole predstavlja veliki problem- istaknula je za kraj.
Tražili smo da nam pošalje fotografiju zaposlenika, koliko ih može skupiti. Učinila je to uz veliki trud napisavši: „ Dio zaposlenika koji su morali ostati s djecom radi trajanja ručka za učenike ili su bili s učenicima koji ne mogu biti bez nadzora nisu na fotografiji, ali mislim da nas i ovako ima dosta.Trenutno 83 zaposlenika i 27 zaposlenih kao pomoćnici u nastavi.Nadam se da je ovo dobro jer smo se trudili.“.
Hvala za trud !