Stalno se u poljoprivrednoj proizvodnji, pa tako i nama relativno malim proizvođačima konzumnih jaja nameću novi propisi i zakoni te se usklađuju s europskima, a sve to jako puno košta. No navikli smo i nekako se snalazimo, ali nismo u zavidnom položaju u odnosu na velike proizvođače, naglašava Zlatko Orsag, vlasnik OPG-a Orsag iz međimurskog naselja Vularija.
Često se, kada je riječ o poljoprivredi, na državnim razinama donose novi zakoni i propisi ili se postojeći usklađuju s onima iz Europske unije, pa se tako očekuje i novi pravilnik ili propis vezan uz prodaju jaja na kućnom pragu, tržnici i sajmovima koji bi obuhvatio uglavnom male proizvođače jaja. Oni bi trebali zadovoljiti sedam (7) ne baš jednostavnih uvjeta.
Što o najavi ovih mjera koje bi određivale prodaju jaja na malo, do 350 komada dnevno, misli Zlatko Orsaga iz Vularije u Međimurju. On je vlasnik OPG-a Orsag koji se bavi proizvodnjom jaja i koji je i član radne skupine Europske komisije za peradarstvo.
– Stalno i pre stalno se u poljoprivredi, pa tako i nama relativno malim proizvođačima konzumnih jaja, nameću novi propisi, pravilnici i zakoni koji nas samo puni koštaju, a ne pomažu niti nama niti potrošačima. U Međimurju je troje peradara s preko 350 kokoši i oko 20 do 350 kokoši i svi mi se prilagođavam tim mjerama našeg ministarstva, ali i kupcima. Jako malo naših peradara prodaje na kućnom pragu, a na tržnicama i sajmovima imaju svoje mjesto što znači kako ispunjavaju sve što se od njih traži. Snalažljivi i vrijedni su Međimurci, ali isto tako i poštovatelji svih zakona i propisa. Nas više brine logistika ili investicije, a trenutno je to prilagodba na podni ili slobodni uzgoj peradi-nesilica, jer riječ je o vrlo zahtjevnom projektu. Naime EU parlament je donio odluku prema kojoj od 1. siječnja 2027. prestaje uzgoj u kavezu. Znači nema kaveza pa moramo sve prilagoditi i proširiti kapacitete, a to puno košta. Moguće je kako će mnogi mali proizvođači konzumnih jaja odustati od bavljenja ovim poslom, jer troškovi rastu, a cijena jajima ne raste, rekao nam je Orsag.

Jaja sretnih kokoši, vlastiti brend
OPG Orsag ima novi i to vrlo zanimljiv slogan za svoj slobodni podni uzgoj nesilica koji glasi Jaja sretnih kokoši. Kaže Orsag kako je sam izmislio ovaj zanimljiv naziv sam zato što smatra kako njegove nesilice uistinu jesu sretne u prostorijama i dvorištu kakvo je njegovu u Vulariji.
– Naše kokoši su sretne i zbog hrane koju im dajemo, a ona se sastoji u najvećem dijelu od kukuruza kojeg sami uzgajamo i to gotovo ekološki. Dodajemo samo najosnovnije dodatke, a to kokoši osjećaju, a osjećaju i potrošači njihovih jaja diljem sjeverozapadne Hrvatske gdje ih sami razvažamo. Sva jaja su A klase različitih veličina i težine. Dali smo tiskati i prateće letke koji se razlikuju bojom jer svaki ide uz jaja određene mjerne jedinice i primjećujem kako to potrošači cijene, naglašava Zlatko Orsag kojemu u poslu iznimno puno pomaže supruga Mirjana, a svoj doprinos daje i Mirjana radnica i pomoćnica, a sve troje farmi daju ugođaj sretnog i isplativoga okruženja. Orsag kaže kako mlade nesilice kupuju po cijeni od 50 kuna te kako iznesu između 280 i 290 jaja godišnje. Idealno držanje nesilica što znači ekonomsku isplativost je godinu dana. Islužene nesilice prodaju po 16 kuna i one jaja nose duže vrijeme, ali manje, dakle za domaćinstva koja ih trebaju za vlastite potrebe dobro dođu. Zlatko i Mirjana Orsag ovim se poslom bave 20-tak godina i ne kane odustati te im je cilj jata sa sadašnji 3.200 nesilica povećati na 5.000 nesilica prve klase.




