Jeste li znali da svako vozilo starije od 30 godina može dobiti titulu oldtimer i registraciju povijesnog vozila? Može, ali ga prije toga mora pregledati posebno osposobljen stručnjak, koji će nakon toga napisati svoju dijagnozu i (ne)odobriti pristup u registrirane oldtimere. Jedini takav na ovom području je Franjo Belović (69) iz Hlapičine, koji nam je o tome rekao:
– Da se dobije status povijesnog, vozilo mora ima licencu Hrvatskog oldtimer saveza, a ja sam povjerenik HOS-a. Provjeravam je li karoserija originalna ili barem tako mora izgledati, do najsitnijih detalja, motor može biti zamijenjen, ali mora biti identičan originalu, unutrašnjost također mora biti prvotna ili najsličnija, kao i boja. Što je vozilo bliže originalu, to mu je veća vrijednost. K tome, mora biti tehnički ispravno i u voznom stanju. Jedini su problem dijelovi. Istina, ima ih, cijela jedna industrija na zapadu se razvila na proizvodnji dijelova za stara vozila. No, cijene su enormne. Nešto povoljniji su dijelovi iz Indije i Kine – kaže Franjo Belović, inženjer strojarstva, koji je najveći dio radnog vijeka proveo kao projektant u slovenskom “Primatu” u Lendavi.

Ljubav prema motorima i automobilima rodila se u njemu u najranijoj mladosti, kad mu je otac poklonio knjigu s tom tematikom. Vozački ispit A kategorije položio je 1971. s nepunih 17 godina, a B kategorije u srpnju 1974. godine. I od onda “skuplja” motore i stare automobile. U Murskoj Soboti je doživotni počasni član tamošnjeg oldtimer kluba, a prije 25 godina bio je jedan od osnivača Oldtimer kluba “Međimurje” Čakovec. Prvi predsjednik bio je Dragutin Kocijan iz Frkanovca, a onda 23 godine Franjo Belović.

– Mandat sam ove godine predao mlađem Marijanu Rešetaru iz Vučetinca. Inače, OK “Međimurje” ima na spisku 400 članova iz Hrvatske, Slovenije, Austrije i Njemačke. Oni su vlasnici starih motora, traktora, kamiona, autobusa, automobila i bicikla. Imamo jedan bicikl registriran čak 1932. godine i još je u voznom stanju – ističe Franjo Belović, koji je svojim oldtimer vozilima prošao cijelu Hrvatsku, Sloveniju i brojne druge države. Najudaljenije točke bile su Dubrovnik i Prevlaka, kamo se uputio na motoru BMW iz 1955. godine i bez većih problema odvozio 1.800 kilometara.
DJED JE BIO POSTOLAR, A OTAC KROJAČ
Franjo danas posjeduje 7 motora (BMW, Tomos, Piaggio…) i dva automobila: Ford iz 1978. i VW Bubu iz 1973. godine. Ponosan je na njih i često ih vozi na susretima oldtimera. Kao i svi drugi ljubitelji starih vozila, emotivno je vezan za njih, a i njeguje ih kao da su članovi obitelji.

Franjo potječe iz obrtničke obitelji. Djed je bio postolar, a otac krojač. Bili su šoštar i šnajder, a u njihovim radionicama uvijek je svirao radio. Sačuvao je nekoliko starih primjeraka, a još i sada mu svira “Kosmaj”, star više od 70 godina. Otuda vjerojatna i ljubav prema glazbi. Učio je svirati gitaru i druge žičane instrumente, a dugogodišnji je član folklorne sekcije Kulturno umjetničke udruge “Mura” iz Murskog Središća. Putuje, pjeva, pleše, svira…
Obožava i svoj vrt i voćnjak u kojem ima jabuke, kruške, šljive… Uz domaće, uzgaja i voće iz cijelog svijeta: američki kivi, indijsku bananu, japansku jabuku, peruansku jagodu… Ima i gorice, ali ništa veliko. Veseli ga i pogled na egzotično drveće na okućnici u Hlapičini. Franjo voli pripremati i zimnicu, a majstor je za pekmez od šljiva.

Uz sve ovo nabrojano, Franjo je i veliki zaljubljenik u povijest svoga kraja. O Hlapičini i okolici zna više zanimljivih detalja nego mnogi povjesničari. Posjeduje i brojnu dokumentaciju o prezimenima, Novim dvorima, Novoj kuriji, ugljenarenju, obrtništvu i zanatlijama…
Povrh svega, znatiželjan kakav jest, Franjo Belović, voli putovati, upoznavati nove ljude i krajeve, vidjeti i naučiti nešto novo, družiti se s ljudima dobre volje.

– Čovjek nikad ne smije prestati trenirati svoj um i tijelo, ne smije se zapustiti i razmišljati o starosti. Svakodnevna i svestrana aktivnost pomaže ljepoti življenja i u ovim mojim zrelim godinama – ističe Belović, koji je za svoj rado dobio brojna vrijedna priznanja i nagrade: za međunarodnu suradnju, za najbolje uređenje oldtimer-motocikla, za doprinos turizmu, za kulturu…
Bravo Franjo! Čestitke!













