Osnovna škola Prelog postat će moderna škola budućnosti, u kojoj će učenici stjecati digitalne kompetencije koje će ih osposobiti za život i rad, pružajući im potrebne vještine i znanja za poslove budućnosti, a nastavnici će imati sve potrebne resurse iz informacijsko-komunikacijske tehnologije za provođenje nastave po modernim pedagoškim standardima. To će ostvariti uz podršku Grada Preloga i Međimurske županije u četiri faze, predstavljene na konferenciji za novinare danas, 14. srpnja 2022. godine u Gradskoj vijećnici Grada Preloga.
Projekt su predstavili ravnateljica OŠ Prelog Melita Trupković; izv. prof. dr. sc. Igor Balaban, prodekan za znanost, projekte i međunarodnu suradnju Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu te učitelj informatike u OŠ Prelog Nikola Pavčec, dok je saborski zastupnik i gradonačelnik Grada Preloga Ljubomir Kolarek bio spriječen u dolasku zbog svojih obveza u Saboru.

PROJEKT U SURADNJI S FOI-JEM
Melita Trupković, ravnateljica OŠ Prelog, koja broji ukupno 470 učenika u 24 razredna odjela u matičnoj školi u Prelogu te područnoj školi u Cirkovljanu, je istaknula kako je škola zadnje dvije godine radila u dvije smjene, no popuštanjem mjera ponovno će imati jednosmjensku nastavu, pri čemu je problem izvođenja nastave informatike, s obzirom na to da je u međuvremenu uveden predmet informatike kao izborni predmet u razrednu nastavu, kao i cjelokupna informatička opremljenost škole. Upravo iz toga krenula je suradnja s Igorom Balabanom, koji je i pomogao osmisliti sam projekt.

– Veseli me da su projekt podržali župan Matija Posavec te gradonačelnik Grada Preloga Ljubomir Kolarek i vjerujem da će važnost ovog projekta prepoznati i poduzetnici s područja Grada Preloga te doprinijeti ideji kako bismo što prije ostvarili naš cilj.
4 FAZE MODERNIZACIJE ŠKOLE
Učitelj informatike OŠ Prelog Nikola Pavčec naglasio je kako škola trenutno ima samo jednu informatičku učionicu, s 20-ak računala, namijenjenu djeci od 1. do 8. razreda, te je s obzirom na količinu djece opterećena 9 sati dnevno i povratkom na jednosmjensku nastavu nije dostatna.

– S obzirom na to, prva faza modernizacije bilo bi opremanje još jedne informatičke radionice te unaprjeđenje postojeće i zamjena dotrajalih računala. No, kako želimo u informatizaciju uključiti sve nastavne procese, učitelje i predmete, proširili smo projekt, pa smo u drugoj fazi predvidjeli opremanje kabineta s interaktivnom informatičkom opremom kao što su pametni ekrani itd. U trećoj fazi pripremamo nove aktivnosti za djecu, kao što su razvijanje STEM vještina, robitika, 3D printanje i dr. Konačan cilj, 4. faza, koja bi išla paralelno s nadogradnjom škole, je modularna učionica budućnosti u kojoj bi se omogućilo izvođenje nastave iz bilo kojeg predmeta uz upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije. Opremanje ovakve modularne učionice planira se po završetku dogradnje škole – rekao je Nikola Pavčec.
U okviru početne, prve faze, koja uključuje opremanje dvije informatičke učionice, planirana su sredstva u iznosu od 200.000 kuna za nabavu opreme, a Grad Prelog i Međimurska županija će sudjelovati sa 50 posto tog iznosa, svaki pola. To će stvoriti temelje za prijavu ostalih projekata iz 2., 3. i 4. faze na natječaje.
65% PRVAŠIĆA ŠKOLUJE SE ZA ZANIMANJA KOJA JOŠ NE POSTOJE
Igor Balaban s Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu istaknuo je kako je u Hrvatskoj pokrenut najveći projekt modernizacije škola u Europi, e-Škole, u čemu sudjeluje i FOI, te tako imaju dosta iskustva u digitalizaciji škola.

– Prepoznali smo potrebe OŠ Prelog i htjeli bismo joj pomoći da se transformira u skladu s projektom e-Škole. Dugoročni cilj je omogućiti učenicima OŠ Prelog da na kraju svog školovanja steknu one digitalne kompetencije koje će ih osposobiti za život i rad te da ih učine konkurentnim učenicima iz drugih škola – rekao je Balaban, nastavivši:
– Današnje statistike pokazuju da se 65 posto prvašića trenutno školuje za zanimanja koja još uvijek ne postoje, pa je glavno pitanje kako tu djecu pripremiti za poslove budućnosti. Najbolje je da ih se pripremi tako da im se omogući upotreba informacijsko-komunikacijskih tehnologija, naučiti ih kako da izraze svoju kreativnost te kako da koriste te tehnologije kako bi dalje savladavali probleme. Dodao je kako i te tehnologije donose i puno problema, pa škola želi naučiti djecu ne samo korištenju tih tehnologija, već i njihovih zamki, kao što su ovisnost, depresije itd. To se, među ostalim, radi tako da se tehnologija postepeno uvode u školovanje shodno djetetovoj dobi, jer bitno je čuvati motoričke osobine djece, koje slabe s upotrebom digitalnih uređaja.
– Prvi preduvjet za ovaj projekt je imati dobru infrastrukturu, odnosno moderne informatičke učionice. Drugi korak je osposobiti i nastavnike za korištenje tih tehnologija te opremiti interaktivne učionice, a treći korak je razvoj dodatnih vještina učenika koja potiče i njihovu kreativnost te, napokon, izrada modularne učionice budućnosti – rekao je.

ZA DVIJE-TRI GODINE OŠ PRELOG BIT ĆE NA ZAVIDNOJ RAZINI
Zaključio je kako OŠ Prelog mora ići k ovome projektu s obzirom na izrazitu gospodarsku razvijenost grada Preloga.
– Škola bi trebala biti refleksija razvijenosti grada i popratne industrije i svi ti učenici jednog dana će raditi na području ovog grada ili županije, pa je najmanje što možemo napraviti pomoći školi da se razvije u tom području. Za to nam je potrebna pomoć i Grada Preloga, i Međimurske županije, i gospodarstvenika. Vjerujem kako će za dvije do tri godine OŠ Prelog biti na zavidnoj razini – zaključio je Balaban.
