Veljka Žugec iz Novog Marofa je magistra inženjerka strojarstva koja danas radi kao voditeljica Praktikuma za zavarivanje u Regionalnom centru kompetentnosti – Tehnička škola Čakovec. Sve je započelo kada je nakon završetka studija u sklopu projekta završila sam specijalizaciju iz zavarivanja i tako postala međunarodna inženjerka zavarivanja. U našem razgovoru podijelila je s nama vijest da će od iduće godine zavarivači postati samostalno trogodišnje zanimanje koje će biti dostupno za upis i u školi.

U sklopu obilaska škole posjetili smo upravo Praktikum za zavarivanje gdje smo imali priliku vidjeti učionicu i radionicu u sklopu koje će se obrazovati generacija zavarivača.
-On se sastoji od učionice i prostorije za praktično učenje. Učionica je predviđena za teorijski dio nastave i ima 12 radnih mjesta te učenike u početnim fazama obrazovanja učimo uz pomoć simulatora. Oni su predviđeni za simulaciju zavarivanja. Na njima učenici uče zavarivanje prije praktičnog djela, a u sklopu kojeg stječu znanje o različitim postupcima zavarivanja i osnove. Simulator nudi mogućnost zavarivanja trima različitim postupcima, a to su REL, TIG i MIG/MAG. Isto tako, imamo mogućnost zavarivanja triju materijala. To su nehrđajući čelici, aluminij i crni materijali koji se razlikuju po sastavu i plinovima koji se koriste u postupcima. Nakon osnova u sklopu kojeg učenici isprobavaju virtualno zavarivanje, u praktičnom djelu nastave učenici naučeno primjenjuju na stvarnim strojevima i materijalima, rekla je Žugec.
Nakon isprobavanja simulatora, Žugec nas je odvela u radionicu.
-Praktikum se sastoji od 6 radnih mjesta, a imamo dva uređaja za TIG zavarivanje, dva za MIG/MAG zavarivanje te preostala dva za REL postupak. Imamo i točkasto zavarivanje, lasersko rezanje te mogućnost ispitivanja zavarenih spojeva, navela je i dodala:
-Iako većina smatra da je zavarivanje banalni postupak, to je daleko od toga jer tehnologije su sve složenije, a materijali sve kompleksniji. Tako je jedan od novijih postupaka zavarivanje praškom Percepcija se polako mijenja, a naše domaće tvrtke trebaju sve više zavarivača. Zato su i sve spremnije ulagati u obrazovanje učenika i dodatne edukacije. Od iduće godine kreće novi kurikulum prema kojem će zavarivač postati trogodišnji smjer. To također više i nije „zmazano“ zanimanje. Imamo sjajna odijela, rashladne sustave i slično.

U konačnici, upitali smo je kako se kao jedna od rijetkih žena u ovom poslu odlučila za „muški“ posao i koliko su se stavovi društva u vezi rodne podijele poslova dosad promijenili.
-Interes za strojarstvo rezultat je druženja s mojim ocem koji danas radi kao bravar. Kako smo kad sam bila dijete imali poljoprivredu, ja sam redovito s njime servisirala strojeve, dodajući mu alat. Tako sam ja još kao djevojčica naučila mijenjati neke dijelove i izvoditi jednostavnije postupke. Tu se probudio moj interes za tehniku, a oduvijek sam i voljela matematiku i fiziku. U strojarstvu sam vidjela mogućnost da povežem svoje interese. Danas kroz smijeh mogu reći da moj otac tad nije bio oduševljen idejom, no danas je i više nego ponosan. Iako se ovaj posao još uvijek smatra „muškim“ poslom, vremena se mijenjaju, a ja sam od svojih kolega i više nego prihvaćena i poticana.

Uz zadovoljstvo što će zavarivači dobiti svoj srednjoškolski smjer, istaknula nam je i da zasad još na posao putuje svakog dana, ali ne zadugo, jer uskoro slijedi preseljenje u novi dom u Malom Mihaljevcu.


