Nakon uvođenja eura cijene gotovo svega su skočile. Skuplja nam je hrana, frizerske i pedikerske usluge, masaže, odlazak u kafić i restoran, piše N1.
Vlada se obračunava s poslovnim subjektima i traži od njih da cijene vrate na one razine od prije 1. siječnja, oni odgovaraju da su im porasli određeni troškovi – a teret poskupljenja u konačnici pada na leđa građana.
Iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kažu za N1 da cijene nisu povećane zbog zaokruživanja već zato jer trgovci to – mogu. “Prema pravilima EU, kapitalist može povećati svoju cijenu kako želi i dok god je netko želi platiti.”
Iz ove udruge naglašavaju da je Ministarstvo gospodarstva prema projektu “Tajni kupac” propisalo da potrošačke udruge samo kontroliraju jesu ki trgovci dobro preračunali cijene. “Cijene se moraju dijeliti odnosno množiti s brojem 7,53450. Ako je matematički zbroj ispravan, sve je u redu.”
Ističu da je sasvim druga stvar “jesu li cijene opravdano ili neopravdano povećane, odnosno jesu li povećane zato jer to trgovac može raditi ili su povećane zato što ima povećane troškove, a predsjednik Vlade RH tvrdi da se ti troškovi od Nove godine nisu povećali”.
Nažalost, za sada nema pozitivnog pomaka u korist potrošača”, dodaju iz udruge.
Mogu li trgovci biti sankcionirani za podizanje cijena?
“U Zakonu o zaštiti potrošača nismo primjetili da su za povećanje cijena propisane kazne, ali najveća kazna bi bila ako bi se građani sami odrekli takvih trgovina i kupovali na mjestima koja imaju povoljnije i niže cijene. Ako građani potrošači u ovom slučaju ne sudjeluju zajedno s Vladom RH onda od toga neće biti ništa.”
Tako je savjetovao i guverner HNB-a Boris Vujčić prije malo više od godinu dana kada su predstavljene smjernice za prilagodbu gospodarstva u procesu zamjene hrvatske kune eurom.
“Tamo gdje ima konkurencije, odite kod onih koji ne dižu cijene, to je najbolja zaštita. Tamo gdje je konkurencija, ne treba intervencija države. Intervencija je opravdana samo tamo gdje nema konkurencije”, rekao je tada Vujčić.