GKP ČAKOM d.o.o. odbacuje tvrdnje Liste za Čakovec o načinu gospodarenja otpadom, a prava je istina da su te tvrdnje iznijete u izborne svrhe te da se namjernim iznošenjem neistinitih podataka želi naštetiti ugledu našeg trgovačkog društva. Ovim putem želimo javnost informirati o pravoj istini, vezano za niz neutemeljenih i lažnih informacija koje je Lista za Čakovec javno prezentirala:
1. Nije točno da GKP ČAKOM d.o.o već 20 godina odvojeni otpad ne reciklira, da ga balira i pomiješanog odlaže na deponij.
GKP ČAKOM d.o.o. djelatnost gospodarenja otpadom obavlja u skladu sa zakonskim odredbama i prema dozvoli za obavljanje djelatnosti gospodarenja otpadom. Društvo obavlja djelatnost sakupljanja otpada što uključuje postupak sakupljanja otpada na obračunskim mjestima, sakupljanja otpada u dva izgrađena reciklažna dvorišta te putem mobilnog reciklažnog dvorišta. Svi posjednici otpada (građani i pravne osobe) dužni su odvojeno od ostalog otpada predati ovlaštenoj osobi otpadni papir, metal, plastiku, staklo, glomazni otpad te tekstil i obuću, ambalažni otpad i otpad koji se smatra posebnom kategorijom otpada. Proizvođači biootpada dužni su predati biootpad odvojeno od drugog otpada ovlaštenoj osobi ili reciklirati biootpad na mjestu nastanka. Otpad se mora sakupljati odvojeno te se ne smije miješati s drugim otpadom i tvarima koja imaju drukčija svojstva te GKP ČAKOM d.o.o. u svom radu postupa na opisani i zakonom utvrđeni način. Nadalje, na odlagalište se isključivo odlaže neopasni otpad u skladu s dozvolom.
2. Nije točno da odlaganje neopasnog otpada na deponij nanosi ozbiljnu štetu okolišu.
Odlagalište neopasnog otpada u Totovcu je sanirano odlagalište, što podrazumijeva da su građevinski objekti za prihvat otpada (tzv. kazete) izgrađene u skladu s dobivenim dozvolama građenja i prema svim zakonskim odredbama, a što je financirano od strane Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i iz proračuna Grada Čakovca. Odlagalište neopasnog otpada na Totovcu je primjer uređenog i saniranog odlagališta i kao takvo primjer je dobre prakse u RH, što u Fondu često ističu. Sve daljnje radnje na odlagalištu će biti također financirane i praćene od strane Fonda te će se svi budući radovi na odlagalištu izvoditi samo na propisani način (saniranje ploha kod zatvaranja, monitoring po zatvaranju i dr.). Postupanjem na opisani način smanjuje se utjecaj na okoliš na najmanju moguću mjeru, a sva ispitivanja koja kontinuirano provodimo (podzemne vode, plinovi i drugo) ukazuju da su utvrđene vrijednosti mjerenih parametara određenih okolišnom dozvolom, unutar graničnih vrijednosti koje su prihvatljive i neškodljive za okoliš.
3. Nije točno da zbog izostanka nebrige imamo ograničeni kapacitet na deponiju i da se nema spremno rješenje za daljnje odlaganje otpada.
Problemi s kapacitetom za odlaganje otpada nije izravno problem našeg društva, nego su dio strategije RH, kojom je predviđena izgradnja regionalnih centara za zbrinjavanje otpada. Kašnjenje u realizaciji izgradnje regionalnih centara također nije odgovornost društva, poduzimale su se radnje i nadalje se poduzimaju da se otpad zbrine na propisani način do vremena otvaranja regionalnog centra. U tom smjeru izrađen je i Poslovni plan izgradnje novih građevina za gospodarenje otpadom na odlagalištu za neopasni otpad Totovec od 2025. do 2027. Izgradnja građevina za gospodarenje otpadom planira se unutar područja u vlasništvu GKP ČAKOM d.o.o. Cilj navedenog zahvata je: izgraditi građevine za gospodarenje otpadom kojima će se osigurati dovoljan odlagališni kapacitet do otvaranja centra za gospodarenje otpadom Piškornica, izgraditi građevinu za pretovar radi racionalnijeg transporta otpada s lokacije Totovec prema Centru za gospodarenje otpadom Piškornica te izgraditi građevine uz pomoć kojih će se povećati udio i kvaliteta oporabljenog otpada.
4. Nije točno da je u ovom trenutku utvrđeno 90 % recikliranja u odnosu na ukupni otpad.
Zakonskim propisima je utvrđeno da se najmanje 55% mase komunalnog otpada mora oporabiti recikliranjem i pripremom za ponovnu uporabu do 2025. godine. Krajnji zakonski cilj je da se najmanje 65% mase komunalnog otpada mora oporabiti recikliranjem i pripremom za ponovnu uporabu do 2035. godine. Nadalje, zakonskim odredbama je utvrđeno da količina komunalnog otpada odloženog na odlagališta otpada može biti najviše 10% mase ukupno proizvedenog komunalnog otpada do 2035. godine, što se planira postići uvođenjem u rad regionalnih centara za gospodarenje otpadom u okviru kojih će se provoditi mehaničko biološka obrada miješanog komunalnog otpada. Posljedično, u zakonu se ne spominje 90% recikliranja u odnosu na ukupni otpad. Kada je riječ o stopi odvojenog sakupljanja otpada, ona prosječno iznosi približno 49,0 %, pri čemu najviše stope bilježe Općine Strahoninec (65,51%) i Šenkovec (64,74%).
5. Nije točno da se prodajom otpada stvara profit dovoljan da se regulira cijena zbrinjavanja otpada koju plaćaju građani i gospodarstvo. Nije točno da se reciklira i zbrinjava otpad u manjem dijelu, a većina odlaže.
U RH još uvijek nije zaživjela burza otpada, a Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost iako je je donio zakonski okvir još uvijek nije ponudio ugovore za sufinanciranje zbrinjavanje dijela korisnog otpada. Stoga se u danim uvjetima svako komunalno društvu snalazi na način ovisan o situaciji na tržištu. Dio korisnog otpada se uspije prodati, a za dio se pronalaze oporabitelji na tržištu na način da im se plaća usluga, koje odabiremo po provedenim postupcima javne nabave. U tom dijelu poslovanja postoji generalni problem u RH, zbog čega su i sve sortirnice na rubu isplativosti rada.
6. Nije točno da Čakom nije aplicirao za dobivanje sredstava iz europskih fondova.
GKP ČAKOM d.o.o. je u ranijem razdoblju iz bespovratnih europskih sredstava nabavljao opremu pa tako i dva kamiona za prikupljanje i odvoz biootpada. Zajedno s Gradom Čakovcem razrađivane su mogućnosti javljanja i pripremana je dokumentacija za sve pozive, a osobito u odnosu na sortirnicu i kompostanu. Kako god, zbog posjedovanja neadekvatne sortirnice i kompostane, zbog visoke stope odvojenog prikupljanja otpada i orijentacije Fonda u pravcu sufinanciranja projekata u sredinama u kojima uopće ne postoji infrastruktura ti projekti još čekaju objavu daljnjih poziva za sufinanciranje njihove izgradnje.
7. Nije točno da Međimurje nije primjer dobre prakse na nacionalnoj razini.
Naša Međimurska županija je i nadalje primjer najbolje prakse na nacionalnoj razini, a podaci o prikupljenom otpadu se dnevno unose u propisani javni registar te se isti podaci kontroliraju od strane nadležnih tijela. U tom dijelu ne postoji mogućnost manipulacije podacima, a podaci govore da i područje pružanja javne usluge koje pokriva GKP ČAKOM d.o.o. visoko rangirano na nacionalnoj razini.
8. Nije točno da se od građana radi budale jer razvrstavaju otpad.
Zakonskim odredbama je, radi poticanja visokokvalitetnog recikliranja, propisana opća obveza odvojenog sakupljanja otpada i to za sve građane i pravne osobe. Obveza razvrstavanja otpada je dakle propisana, a GKP ČAKOM d.o.o. kao javni pružatelj usluge sakupljanja otpada tako razvrstani otpad odvojeno sakuplja i njime postupa na propisani način, o čemu se vode evidencije i izvješćuju nadležna tijela.
9. Nije točno da je prikupljanje i odvoz otpada od pravnih osoba poskupio do 1150 % i da se slično poskupljenje planira za građane.
Korisnici usluge iz kategorije korisnika koji nije kućanstvo dužni su iz miješanog komunalnog otpada izdvojiti biootpad, reciklabilni – korisni komunalni otpad (otpadni papir i karton, plastiku, metal i staklo) i opasni otpad te preuzimanje tog otpada ugovoriti s davateljem usluge GKP ČAKOM d.o.o. ili s drugim ovlaštenim sakupljačem navedenog otpada, odnosno isti otpad mogu predavati u reciklažna dvorišta GKP ČAKOM d.o.o. (na adresama: Mihovljanska 10, Mihovljan i Gospodarska 2, Totovec), uz obvezu plaćanja svih troškova gospodarenja tim otpadom. Stoga je GKP ČAKOM d.o.o. svim pravnim osobama ponudio ugovore te uveo ZELENE VREĆE, koje su u prodaji, za predaju korisnog otpada od kategorije korisnika nije kućanstvo. U tom smislu donesen je cjenik za pokriće troškova gospodarenja tim otpadom, a cijene su tržišne i konkurentne. Što se tiče cijene javne usluge za građane, čista je špekulacija najavljivati povećanje od 1150 %. Cijena javne usluge se određuje na zakonski propisan način, a svrha joj je da pokriva troškove javne usluge.
10. Nije točno da GKP ČAKOM d.o.o. ignorira zakonske obveze, ekološke standarde i interese građana.
GKP ČAKOM d.o.o. u svom radu primjenjuje sve zakonske obveze, ekološke standarde a posebno pazi na interese građana. Društvo posjeduje ISO 9001 standard UPRAVLJANJA KVALITETOM, ISO 14001 standard ZAŠTITE OKOLIŠA i ISO 45001 standard ZAŠTITE I SIGURNOSTI NA RADU. Zadovoljenje uvjeta za posjedovanje tih standarda provjerava se svake godine od strane ovlaštenih certifikacijskih društava, što potvrđuje činjenicu da GKP ČAKOM d.o.o. u svom radu djeluje zakonito, uvažavajući najviše ekološke standarde i interese korisnika javnih usluga, poslovnih partnera, lokalne zajednice ali i radnika našeg Društva.