Čakovečki Čateks koji se pred desetak godina borio s velikim poslovnim problemima i značajnim gubicima u poslovanju, prošle je godine ostvario rekordnu neto dobit u povijesti tvrtke od 9,4 milijuna kuna. Unatoč svim izazovima s kojima se ukupno gospodarstvo, pa tako i Čateks, nosilo u pandemijskoj 2020.godini to je rast od čak 175 posto u odnosu na godinu ranije. Prihodi tvrtke povećani su za 29 posto na 115,5 milijuna kuna, od čega 76,61 milijun kuna otpada na izvoz koji je također porastao za 32 posto. Uz sve to, tijekom prošle godine tvrtka je u infrastrukturu i energetsku učinkovitost uložila 6,86 milijuna kuna. O svim tim podacima, razlozima koji su ih doveli do takvog uspjeha i daljnjim planovima razgovarali smo s direktorom Davorom Sabolićem.
Prošle godine Čateks je ostvario rekordnu dobit, gotovo je utrostručivši u odnosu na godinu ranije. Kako ste uspjeli u tome?
-Na rast dobiti prvenstveno je utjecao snažan rast prihoda i to na inozemnom tržištu gdje smo u drugoj polovici 2020.godine uspjeli ugovoriti dodatne poslove, prvenstveno u medicinskom programu, jer je značajno porasla potražnja za zaštitnim medicinskim proizvodima. I u tradicionalnom kućanskom programu smo, smo zbog promjene načina distribucije proizvoda (lock-down je preusmjerio velik dio trgovine na on-line platform) imali snažan rast prometa, jer su nam dva strateška inozemna kupca i prije pandemije imali distribuciju i prodaju isključivo preko on-line platformi.
Tvrtku ste preuzeli 2012. u trenucima najveće krize. Što je bilo ključno u transformaciji od gubitaša do poduzeća koje posluje s višemilijunskom dobiti?
-Od 2012. godine do danas, imali smo tri etape kompletnog procesa preoblikovanja tvrtke. Prva faza koja je započela 2013. je bilo tržišno-orijentirano restrukturiranje kompanije i trajalo je do 2015. godine. U toj fazi smo se bavili isključivo smanjenjem fiksnih troškova, čišćenjem prodajnog portfelja (otkazivanje ugovora s kupcima koji su generirali gubitak), kontrolom ulaznih troškova na svim razinama te restrukturiranjem financijskog duga s bankama.
Druga faza koja je krenula 2015. je bila faza stabilizacije poslovanja, s ciljem popunjavanja kapaciteta s profitabilnijim segmentom poslovanja, organizacijsko restrukturiranje tvrtke (optimizacija broja zaposlenih, usklađivanje materijalnih prava zaposlenika s tržišnim uvjetima, zapošljavanje stručnog kadra na ključnim pozicijama), stabilizacija likvidnosti kompanije koja je omogućila početak novog investicijskog ciklusa posebno u zastarjelu i dotrajalu infrastrukturu tvrtke u koju se nije ulagalo preko 30 godina.
Zadnja faza je zapravo počela početkom 2020. godine gdje smo i u planu imali definirani snažan rast poslovanja i dobiti, ali koji je trebao prvenstveno biti baziran na Defend programu (opremanje vojske i policije), no koji je zbog pandemije nažalost skroz podbacio (sve međunarodne ugovore su nam stopirali do daljnjega zbog pandemije). Dakle, trenutno smo u fazi rasta, koju će obilježiti rast proizvodnje, prometa, ulaganje u modernizaciju opreme i razvoj novih proizvoda.
Koliko je uključivanje znanstvenog pristupa, kroz suradnju s Tekstilno-tehnološkim fakultetom, pridonijelo razvoju programa prepoznatih posebno na vanjskom tržištu?
-Do sada nismo imali neku ozbiljniju (konkretnu) suradnju s TTF-om na razvoju, no otvaranje javnog natječaja za prijavu razvojnih projekata Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja krajem 2019. godine omogućilo nam je da prijavimo projekt Razvoja multifunkcionalne negorive tkanine za dualnu namjenu, koji smo već pripremali godinu dana i čekali priliku da se javimo na potpore takve vrste. Projekt nam je prihvaćen i potpisan je sporazum o dodjeli potpore.
Ovo nam je bila prilika da uključimo i TTF, kako bi se direktno povezali, ali na konkretnom problemu kojega ćemo morati rješavati kroz 36 mjeseci koliko traje ovaj razvojni projekt. Naravno, ovo je jako dobra priča za obje strane i svakako ćemo i mi i fakultet imati velike koristi, pogotovo jer je krajnji cilj proizvod koji će se plasirati na tržište, a kojeg do sada u RH nije nitko proizvodio. Naravno, da Čateks očekuje i značajniji rast prihoda uvođenjem novih proizvodnih linija koje će proizaći kao rezultat ovog razvoja u budućnosti.
Koliko je trenutno prosječna plaća radnika Čateksa i postoji li prostor za poboljšanje njihovih uvjeta rada?
Politika tvrtke je da ne komentira iznose plaća svojih zaposlenika jer su iste poslovna tajna. Jedino što možemo istaknuti je da su značajno veće od prosjeka grane u kojoj radimo, a kao rezultat novo potpisanog kolektivnog ugovora krajem 2018. godine te naknadnim povećanjima materijalnih prava koje su se ugovarale u 2019., 2020. te s početkom 2021. godine sukladno ostvarenim poslovnim rezultatima tvrtke.
Kakvi su daljnji planovi?
Pred nama je dakle intenzivna faza rasta, te ulaganja u modernizaciju postrojenja tvrtke. Oprema na kojoj radimo je stara 20-30 godina i potrebno ju je polako mijenjati, uvoditi nove tehnologije, a posebno nam je cilj transformirati sve procese iz analognih u digitalne, kako bi se isti mogli ubuduće lakše optimizirati i pratiti. Uz to, tvrtka će ulagati u razvoj novih proizvoda kako bi tržištu mogli ponuditi u pojedinim programima cijelu paletu, a posebno nas to interesira u Defend i Medical programu.
I dalje će nam glavna preokupacija biti inozemno tržište, jer je RH premala za nas, i s trenutnih 70% udjela izvoza, cilja nam je doći do 90% (imat ćemo jedan manji segment prodaje na domaćem tržištu u programima Defend i Medical). Svakako u tim planovima želimo graditi jednu stabilnu tvrtku, sa sve većim udjelom visoko obrazovanih kadrova koje će se znati nositi s problemima današnjice.