UČIM, ŠTEDIM, TROŠIM

Projekt “Financijska pismenost” u Srednjoj školi Prelog

Autor: Srednja škola Prelog Foto/Video: Srednja škola Prelog
- Advertisement -

Kako osigurati financijsku stabilnost? Kako osigurati svoju budućnost? Kako uštedjeti, ali i potrošiti?

Odgovore na ta pitanja učenici Srednje škole Prelog mogli su dobiti u okviru školskoga projekta „Financijska pismenost“ čija je realizacija započela u prosincu 2021. godine.

Nositeljice projekta su nastavnice Dragica Koštarić, prof. izvrstan savjetnik i Darinka Mustač, prof. mentor te mr. sc. Tanja Lilić, pedagoginja škole.

Kroz istraživanja, predavanja i radionice prilagođene dobi, učenicima približavamo osnovne financijske pojmove s kojima se svakodnevno susreću. Sve to radimo s ciljem da se učenici pravovremeno upoznaju s osnovama financijskog sustava kako bi uspješno i aktivno mogli sudjelovati u gospodarskom segmentu društva.

Projekt je organiziran kroz niz aktivnosti, a u ovoj školskoj godini one obuhvaćaju:

  • istraživanje „Novac i ja“
  • istraživanje „Učim, štedim, trošim“
  • predavanje „Financijska pismenost“
  • predavanje „Mirovinski fondovi“
  • radionice „Moja prva plaća“

Projekt je namijenjen svim učenicima škole, a započeo je istraživanjem pod nazivom „Novac i ja“ koje je obuhvatilo učenike trogodišnjih strukovnih programa – kuhar, slastičar i konobar od prvog do trećeg razreda.

Kako bismo ispitali razinu financijske pismenosti učenika Srednje škole Prelog, proveli smo istraživanje kojim smo mjerili poznavanje financijskih pojmova i odnos prema trošenju novca.  

Ispitani su i financijski ciljevi učenika, što ih najviše brine u budućnosti te kolika je njihova financijska uključenost u donošenje financijskih odluka.

Financijsko ponašanje učenika pokazuje da gotovo 83% učenika štedi te da odluku o kupnji skupljih uređaja (pametnih telefona, računala) donose na temelju provjerenih neovisnih informacija. Polovina ispitanih učenika štedi kod kuće (u kasici).  Međutim, zabrinjavajući je podatak da čak 64% ispitanih ne zna s kojim iznosom novca mjesečno raspolaže, odnosno koliko troše obzirom da gotovi svi dobivaju džeparac. To govori u prilog činjenici da je potrebno unaprijediti financijsku pismenost naših učenika te povećati odgovornost upravljanja novcem.

Odnos učenika prema novcu pokazuje da ih znatan dio daje prednost potrošnji pred  štednjom pa se tako 43 % ispitanih slaže da novac postoji da bi se trošio. S druge strane, 46% učenika smatra štednju najboljim načinom osiguranja kupovine potrebnih i važnih materijalnih resursa.

Najvažniji ciljevi koje učenici postavljaju vezani su uz financijsku neovisnost o roditeljima, pronalazak stalnog posla te rješavanje stambenog pitanja. Najviše ih zabrinjavaju troškovi njihova obrazovanja, samostalnog života te nemogućnost pronalaska dobro plaćena posla. Na ljestvici potencijalnih financijskih briga također se nalazi i nezaposlenost ili gubitak posla.

Nakon provedenog istraživanja i analiziranja rezultata slijedilo je predavanje na temu „Mirovinski fondovi“ i radionica „Moja prva plaća“.

Predavanjem „Mirovinski fondovi“ učenici su upoznati s mirovinskim fondovima, a poseban je naglasak stavljen na odabir obaveznog mirovinskog fonda koji se zasniva na sustavu kapitalizirane osobne štednje gdje zaposleni štede na osobnim računima, a ušteđena sredstva njihovo su osobno vlasništvo iz kojeg će im se isplaćivati mirovina.

Nakon odslušanog predavanja za učenike trećih razreda zanimanja kuhar, slastičar i konobar, održana je radionica „Moja prva plaća“ na kojoj su učenici po prvi puta uz pomoć nastavnica sami obračunavali plaću i sastavili svoj prvi Obračunski list.

Radionica je prvenstveno bila namijenjena učenicima koji u svom nastavnom planu i programu nemaju temu Obračun plaće, a prvi iz naše škole izlaze na tržište rada.

Vjerujemo da smo ovim aktivnostima povećali financijsku pismenost naših učenika, a dodatnim projektnim aktivnostima omogućit ćemo unaprjeđenje njihovih stečenih vještina na višu razinu.

- Oglas -

Podijeli:

Najnovije

Pročitajte još